גיליון 432 @ 07.12.2006
סקס מוכר. קוד פתוח – לא
ג'יי.טי.אס. מור יצר את Revolution OS, סרט תיעודי על מהפיכת הקוד הפתוח; העתקות? הוא סומך על הצופים; סרט המשך? רק תשיגו מימון
16:11 31/03/2003


מהפיכת הקוד הפתוח והתוכנה החופשית תופסת לאחרונה מקום הולך וגדל בחיקו החמים של המיינסטרים (בין השאר, מדינות כמו פרו, ברזיל, גרמניה ואפילו ישראל דנות בשימוש בתוכנות קוד פתוח בממשל, במקום בתוכנות שמציגות מסכים כחולים), אבל רבים בציבור הרחב עדיין לא יודעים, או לא מבינים בדיוק, במה מדובר. לפני מספר חודשים הוקרן בארץ הסרט התיעודי Revolution OS, שמנסה לעשות סדר בסיפור דרך ראיונות עם הוגי הדעות והמייסדים של תנועות הקוד החופשי. במאי הסרט, ג'יי.טי.אס. מור (32), העניק לניוזלטר חיים ברשת ראיון לרגל יציאת הסרט למכירה ב-DVD ובווידאו.

תנועת הקוד הפתוח, שיצאה מתנועת התוכנה החופשית, דוגלת בתוכנות שקוד המקור שלהן מופץ תוך ויתור על זכויות קנייניות (כלומר, זכויות יוצרים). זאת, במטרה לאפשר לכלל הקהילה להשתמש בפיתוחים ולהוסיף ולפתחם. תוכנה שמתבססת על פיתוחים שנעשו תחת רישיון קוד פתוח, חייבת להיות מופצת בעצמה תחת רישיון כזה, מה שמבטיח את המשכיות חופש השימוש וההפצה. מור, הדיוט בענייני תוכנה, מגדיר זאת כך: "קוד פתוח פותח את עיצוב הטכנולוגיה שלך לבדיקה, ומאפשר לאנשים אחרים להעתיק ולשפר את העיצוב הזה". אחת התוכנות הידועות המפותחת במודל זה היא מערכת ההפעלה לינוקס.

מור, בעל תואר MA בהפקת סרטים מהפקולטה לטלוויזיה וקולנוע של אוניברסיטת דרום קליפורניה ותסריטאי לשעבר באולפני וולט דיסני, השקיע את שלוש השנים האחרונות בתחקיר, צילום, עריכה, שיווק והפצה של Revolution OS, הסרט הראשון שלו באורך מלא. "הייתי להקה של איש אחד", סיפר. בתקופה האחרונה עסק בהכנת גירסת ה-DVD, שמכילה תוספות שלא הופיעו בגירסה הקולנועית, כמו קטעי ראיונות שנחתכו, הסברים שלו על הסרט (audio commentary) ומסמכים שקשורים בתנועת הקוד הפתוח.

ה-DVD והווידאו הושקו בשבוע שעבר ב-24.99 דולר החתיכה, אבל בלי טכנולוגיית ה-CSS המונעת העתקות לא חוקיות, ובלי "איזורים". קנית – צפית. כרגע הם נמכרים רק ב-ThinkGeek, אבל מור מבקש שאם יש חנויות מקוונות ישראליות שמעוניינות למכור את הסרט, שיפנו אליו באימייל.

אין סקס? אין תקציב

לפני שהחל לעבוד על הסרט, לא הכיר מור את הסיפור של תנועת הקוד הפתוח, וכל מה שידע על לינוקס היה שמדובר במערכת הפעלה. יום אחד, בשנת 99', שוחח בטלפון עם חבר שלו, וזה הציע לו בצחוק לעשות סרט תיעודי על ההיסטוריה של לינוקס. כך נולד הרעיון לסרט.

הסרט גרם לך להיות מעורב בתחום הקוד הפתוח?
מור: "הרקע שלי הוא בסרטים, לא פיתוח תוכנה. לכן המעורבות שלי עם תנועת הקוד הפתוח היתה קשורה רק ליצירת Revolution OS והפצתו".

האם אתה, או הסרט, הפכתם למושאי הערצה של גיקים?
"אני לא יודע אם Revolution OS הפך למושא הערצה של גיקים. אני מניח שיהיה לי מושג יותר ברור כשאתחיל למכור את ה-DVD". כעת, מספר ימים אחרי ההשקה, העתיד נראה אופטימי: "היו הרבה הזמנות. אחרי שבוע בלבד של מכירות, אני אצטרך להכין מהדורה שניה של ה-DVD".

"אני כן יודע שהסרט נידון שוב ושוב באתרים ורשימות תפוצה ברחבי העולם. אחד הדברים המהנים ב-Revolution OS היה לקבל אימיילים ממשתמשי לינוקס מרחבי העולם. לאחרונה, קיבלתי הרבה אימיילים מארגנטינה וצ'ילה. לך תבין".

הסרט הוקרן בתחילת אוגוסט 02' בסינמטק תל אביב, במסגרת כנס August Penguin של קהילת הלינוקס הישראלית איגלו, וצפו בו קצת למעלה ממאה אנשים. האם יש סיכוי שנראה אותו בטלוויזיה? מור סיפר שחברת ההפצה של הסרט, Seventh Art Releasing, עשויה לקיים מו"מ עם ערוצי טלוויזיה בישראל לשידור הסרט. מנהל חברת ההפצה, הישראלי לשעבר אודי אפשטיין, אמר שלאור המשבר בתעשיית הכבלים בארץ, זה לא נראה כמו העיתוי הנכון לחתום על הסכם. עם זאת, הוא הבטיח שאם ערוצים ישראלים יביעו עניין, הוא ישמח לסגור עיסקה במחיר סביר.
גיק מחזר (מתוך BBSpot)
גיק מחזר (מתוך BBSpot)
מור, חשבת על סרט המשך?
"אני רוצה לעשות סרט המשך מזה 18 חודשים. תנועת הקוד הפתוח חוותה עליות ומורדות אמיתיים. אני אשמח לעשות סרט המשך ל-Revolution OS. עם זאת, מישהו אחר יצטרך לקחת את היוזמה ולממן אותו". לדבריו, איש לא הציע לו מימון כזה, אבל הוא עדיין מחכה להצעה. "לאף באחד בהוליווד לא אכפת מסרטים תיעודיים", הסביר בעצב, "אלא אם הם עוסקים באנשים חזקים בהוליווד... או סקס. למרבה הצער, אף אחד מאלה לא מתאר את Revoluion OS". ואולי עדיף כך: לראות גיקים מזדווגים זה לא תמיד מרגש כמו שזה נשמע.

אתה מתנהג כמו ביל גייטס

מור אמר שישמח לעשות סרט תיעודי על ההיסטוריה של מערכת ההפעלה יוניקס, וגם פיצ'ר (סרט "אמיתי", לא תיעודי), "אבל כרגע אני עדיין מנסה לצאת מהחובות שנוצרו מהכנת Revolution OS, ולחסוך די כסף לשקול פרויקט נוסף". זו הנקודה בה נכנס הסיפור ללופ אידיאולוגי: הסרט, מבהיר מור, איננו קוד פתוח, והוא לא ויתר על זכויות היוצרים עליו.

SlugLUG, קבוצת סטודנטים חובבי לינוקס באוניברסיטת קליפורניה, ארגנה ביוני אשתקד הקרנה של הסרט, מבלי שקיבלה אישור לכך ממור או ממפיציו. למור נודע על כך, והוא ביקש מהקבוצה לא להקרין את הסרט. "אחד החברים ב-SlugLUG העיר, שזה מוזר שסרט על תנועת הקוד הפתוח אינו זמין להקרנות פתוחות", כתב באימייל ששלח אל הקבוצה. "חבר SlugLUG נוסף העיר שבקשתי מזכירה את מכתבו של ביל גייטס, Open Letter to Hobbyists".

גייטס, ממקימי מיקרוסופט וארכיטקט התוכנה הראשי שלה, כתב ב-76' את המכתב, בו התלונן על כך שמשתמשי מחשבים גונבים תוכנות שהוא פיתח, במקום לשלם עליהן. "דבר אחד שאתם [...] עושים הוא למנוע כתיבה של תוכנות טובות", כתב גייטס במכתבו. "מי יכול להרשות לעצמו לבצע עבודה מקצועית בלי תמורה? איזה חובב מחשבים יכול להשקיע שלוש שנות אדם בתכנות, מציאת באגים, תיעוד המוצר והפצתו חינם?".

(המכתב הוקרא בסרט, ומהווה את פתחון הפה היחיד שקיבלה בו מיקרוסופט. מור כתב באתר הסרט, כי ניסה לקבל את תגובת החברה במשך חצי שנה, אולם "כל מה שקיבלתי היה ההתחמקות של חברת יחסי הציבור של מיקרוסופט, וואגנר אדסטרום. מדי פעם הם היו שולחים לי אימיילים מאוד חמודים, אבל מתחמקים").

ואם אני עושה סרט על צמחונות, אסור לי לאכול סטייקים?

"השורה התחתונה", כתב מור באימייל ל-SlugLUG, "היא שאכן עשיתי סרט על תנועת הקוד הפתוח, אבל להניח שהפירוש האוטומטי של זה הוא שהסרט עצמו הוא קוד פתוח נראה קצת מאולץ. לו עשיתי סרט על ההיסטוריה של הצמחונות, זה לא היה אומר שאופן אוטומטי שאני צמחוני [...] אני לא חושב שאני צריך להיענש על שסיפרתי את סיפור התוכנה החופשית והקוד הפתוח, בכך שישתמשו בצורה לא ראויה בקניין הרוחני שלי".

מור לא נבהל מההשוואה לגייטס: "אני מודה בחופשיות שההתנגדות שלי להקרנות לא מורשות של של Revolution OS אכן מהדהדת את מכתבו של ביל גייטס. באופן אישי, אני מאמין שיוצר יצירת הקניין הרוחני צריך לקבל את ההחלטה על הפיכת היצירה שלו לקוד פתוח. אם תנועת הקוד הפתוח אינה וולונטרית, אז היא למעשה רק פיראטיות".

"הסברתי את עמדתי על השימוש הלא מורשה בסרט, ואז נתתי להם רשות", אמר לניוזלטר חיים ברשת. "אני לא רוצה להקשות על אנשים. אני בסך הכל רוצה להרוויח את הכסף שהשקעתי ב-Revolution OS ושתהיה לי ההזדמנות ליצור סרטים נוספים. אם אנשים יגנבו את הסרט, אני לא אוכל לעשות אף אחד מהדברים הללו". באימייל ל-SlugLUG, מור מספר שנתקל בקריאות המצדיקות את פיראטיות המוזיקה בכך שהיא עוזרת ליוצרים ופוגעת רק בחברות המוזיקה הגדולות והחמדניות. הוא יודע שרבים מאנשי הקוד הפתוח שונאים תאגידים גדולים, ובמיוחד את מיקרוסופט, ופונה לרגשותיהם בנושא: "אני מבקש שאנשים יזכרו ש-Revolution OS לא נוצר על ידי איזה תאגיד מדיה ענק ובינלאומי. הוא נוצר ומומן על ידי אדם אחד... אני".
אף פעם לא הבטחתי לך גן של שושנים
אף פעם לא הבטחתי לך גן של שושנים
גייטס או לא גייטס, צמחוני או לא צמחוני, הביקורת עשתה את שלה (או שזה היה הפחד מריצ'רד סטולמן, מייסד תנועת התוכנה החופשית ואחד ממרואייני הסרט), ומור החליט, כאמור, להפיץ את ה-DVD בלי הגנות. בעיקרון, כל אחד יכול להעתיקו בצורה פיראטית. בפועל, מקווה מור שזה לא יקרה, וגם שאנשים לא יקחו חופש אומנותי עם הסרט, ויערכו גרסאות משלהם, כמו שנעשה בעבר עם המטריקס, או לאחרונה עם סרטים הוליוודיים אחרים, שמפיצים שמרנים חתכו מהם את קטעי המין והקללות.

מור יהיה "די לא מרוצה" אם יקרה דבר כזה, אמר בראיון ל-Wired, אבל הוא נוקט בגישת השושנה מ"הנסיך הקטן", שאמרה שכדי להכיר את הפרפרים, תיאלץ לסבול את נוכחותם של שניים-שלושה זחלים: "חייבות להיות מגבלות לכוח של מחזיק זכויות היוצרים והפטנטים אם רוצים שהיצירתיות והחדשנות ישגשגו".

זה לא שמור לא חושש מהעתקות, אבל הוא הסביר ל-Wired שלא נראה לו הגיוני להפיץ סרט על קוד פתוח ותוכנה חופשית, כשחלק ממשתמשי התוכנות הללו לא יוכלו לצפות בו (ה-CSS מונעת ממשתמשי לינוקס לצפות בסרטי DVD; מתכנת נורבגי, שיצר את תוכנת ה-DeCSS בניסיון לפתור את הבעיה, זוכה לאחרונה מתביעה של איגוד ה-MPAA, שטען שהתוכנה מפירה זכויות יוצרים בכך שהיא מאפשרת לעקוף את ההגנה ולצפות בעותקים פיראטיים של סרטי DVD). מור מתכוון לעקוב באינטרנט ובתוכנות החלפת הקבצים אחר עותקים והקרנות בלתי מורשים של הסרט. הוא מגדיר את הפצתו ללא הגנות כניסוי, ומקווה שהצלחת הניסוי תשכנע יוצרים אחרים לעשות כמותו.

 
כל הזכויות שמורות 1999-2010 © נטוויז'ן בע"מ
קיבלת את ההודעה הזו כלקוח רשום לעיתון האלקטרוני "חיים ברשת". לפרטים נוספים שלח אי-מייל לכתובת service@netvision.net.il