גיליון 431 @ 04.12.2006
גוגל = מונופול?
מנוע החיפוש הבינלאומי צבר בשנה האחרונה המון כוח. אולי יותר מדי כוח. כמה סיבות להתחיל לחשוש, לפני שיהיה מאוחר מדי
17:17 29/05/2003


מה משותף לבזק, מיקרוסופט, ידיעות אחרונות וגוגל? כולם תאגידים גדולים וחזקים השולטים על רוב נתח השוק שלהם. ההבדל היחיד – גוגל טרם הוכרז רשמית כמונופול. האמת? אולי הגיע הזמן שזה יקרה.

רוב גולשי העולם אוהבים את גוגל. גם גולשי ישראל. השאלה היא אם יותר מדי אהבה זה דבר בריא, במיוחד כשמדובר בתעשייה חדשה שמגלגלת מאות מליוני דולרים בארה"ב. כך נולד לו הכינוי החדש והחביב "גוגלופול", שמשמעותו ברורה.

גוגל הוא אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים ביותר באינטרנט. הוא קם כיוזמה של שני אקדמאים צעירים בארה"ב בשנת 1998, והתפתח לעסק בעל שווי של יותר ממיליארד דולר. גוגל טרם הונפק בבורסה האמריקנית, אך הוא מתכנן לעשות זאת בעתיד הקרוב. וזה בדיוק הזמן שלנו להתעורר, לשפשף את העיניים ולקלוט: גוגל כבש את אמריקה. הוא מתחיל לכבוש את העולם.

עד לפני כשנתיים, היה גוגל "רק" כוכב צעיר ומרענן בשמי האינטרנט האמריקני. האלגוריתמים המתוחכמים שפיתח צוות מוכשר-להחריד של מדענים ומתכנתים במאונטן-וְיוּ, קליפורניה, הפכו אותו לחביב הקהל. תוצאות החיפוש שלו היו (ונשארו) מהירות, מדויקות ופשוטות. בזכות תקשורת אוהדת וקהל משתמשים נלהב הוא הפך לאחד מעשרת האתרים הפופולריים בגלובוס. מנהליו זכו שוב ושוב בכל הפרסים של התעשייה, כולל פרס ה'וובי' היוקרתי. הניו-יורק טיימס כתב לאחרונה שהמנהלים של גוגל צברו כוח רב כל כך, עד שנטיותיהם הפוליטיות האישיות משפיעות על עיצוב רשת האינטרנט כולה.

אכן, כשבודקים את הנתונים היבשים-לכאורה, התמונה מתחילה להיראות מפחידה, שלא לומר מסוכנת. סידרה של חוזים ומהלכים עסקיים חכמים שעשתה גוגל לאחרונה הובילו אותה למצב שבה היא שולטת על 77 אחוזים משוק החיפוש המקוון בארה"ב. הסיבה: היא חתומה על חוזה עם יאהו וגם עם חברת אמריקה און-ליין (AOL), המפעילה את אחד הפורטלים החזקים בארה"ב. מי שמחפש באתר AOL מקבל תוצאות מגוגל. מי שמחפש ביאהו, מקבל תוצאות בגוגל. המתחרה הוותיק אלטה-ויסטה הולך ודועך. לאן שלא תלך, רק גוגל וגוגל.

דווקא מיקרוסופט, המונופול הכוחני, הוא לכאורה אחד השחקנים היחידים שנותרו בזירה. אך ביל גייטס חתום על חוזה עם חברת אינקטומי הרעועה (שנמכרה לאחרונה לחברת יאהו). גם חברת אוברצ'ור חשה מאויימת מול מול כוחו העולה של גוגל: היא השתלטה על אלטה-ויסטה הקשיש ועל FAST הנורבגי. וכך, בעוד השוק הולך ומתכנס אל תוך עצמו כמו חור שחור, גוגל ממשיך להתרחב ללא הפרעה גם לסצינה הבינלאומית. ויש כאלה שחוששים מכך.
כבר לא ביחד. יאהו וגוגל
כבר לא ביחד. יאהו וגוגל
גוגל זה כאן
ישראל הזערורית קיבלה את גוגל בעברית בספטמבר 2001. זה לא כבוד גדול: גם מיקרונזיה זכתה להישג זהה. גוגל פועל כיום בתשעים שפות. בכל מקום שאליו חדר, הביס (או היכה אנושות) את מתחריו הטובים ביותר. הטכנולוגיה המתקדמת של גוגל לא לוקחת שבויים, כיוון שהיא מבוססת על קריטריונים אוניברסליים. מהבחינה הזאת, גוגל הוא נציג נוסף של מגמת הגלובליזציה המואצת.

למרבה האירוניה, פורטל יאהו, שבתחילת הדרך אפילו סייע לגוגל לקבל מימון ראשוני, מוצא את עצמו משקשק מפחד מול הענק החדש. בתחילת הדרך, התייחסו מנהלי יאהו לגוגל כאל ספק שירותים חיצוני בלבד, ולא כאל מתחרה פוטנציאלי. אם חיפשת במנוע החיפוש של יאהו, קיבלת למעשה תוצאות של גוגל.

לאחר זמן-מה למדו המשתמשים של יאהו שאין טעם לחפש בו, כי בגוגל מקבלים בכל מקרה את אותן התוצאות. גוגל הפך לאיום אסטרטגי ראשון במעלה, פתח חיפוש חדשות, חיפוש תמונות, חיפוש מוצרים וחיפוש קבוצות דיון. יאהו הציע לקנות את גוגל. גוגל סירב. רכישת אינקטומי הוותיקה היא צעד היסטרי נוסף בנסיונו הנואש של יאהו לעצור את ההתדרדרות במעמדה כמנוע חיפוש מוביל, במטרה להציל עצמו מהיכחדות בשוק החיפוש. למזלו, רוב הכנסותיו מגיעות ממקורות אחרים.

בינתיים הפך גוגל לכוח פוליטי חוצה גבולות: ממשלת סין חסמה את המנוע מסיבות פוליטיות, אך נכנסה למו"מ שבסופו יצאו שני הצדדים מרוצים – גוגל עצמו פועל, אבל הקישורים שיוצאים ממנו החוצה לא פועלים ברובם. ממשלות צרפת וגרמניה פנו לגוגל כדי לחסום אתרים בעלי נטיות פליליות, וזכו לשיתוף פעולה ממושמע. הכנסיה הסיינטולוגית איימה על גוגל בתביעה משפטית אם לא תסיר קישורים לאתר פרובוקטיבי שיצא כנגדה – וגוגל התקפלה. העולם החל להבין שאם אתה לא מופיע בגוגל, אתה לא קיים, לטוב ולרע.
העובדות מדברות בעד עצמן
העובדות מדברות בעד עצמן
מונופול או חבר?
למדינות שונות הגדרות שונות למונח "מונופול" – לעתים שליטה של 50 אחוזים ומעלה, לעתים 60, לעתים 70. הכל עניין של מדיניות כלכלית. גם ההגדרות המשפטיות המקלות ביותר לא יניחו לגוגל לחמוק מן המגבלה הזאת. משרד המשפטים האמריקני, המפעיל את הרשות להגבלים עסקיים בארה"ב, טרם פתח בהליכים להכרזת גוגל כמונופול. עם זאת, כמה כלי תקשורת עירניים כבר שמו לב למהפך החרישי שחל ברשת של הדוד סם, ולא יהיה מנוס מבדיקת העניין.

אבל כולנו הרי אוהבים את גוגל. הוא משרת אותנו נאמנה. הוא עושה את זה בחינם, לעזאזל. האם ייתכן מצב שבו מונופול כלשהו עושה רק טוב לציבור? אמנם קשה להאמין: מייסדי גוגל, סרגיי ברין ולארי פייג', הם בסך הכל בחורים נחמדים. "אנחנו לא יכולים לנעול את השוק. מיקרוסופט, לעומת זאת, בהחלט יכולה לעשות זאת", התגונן אריק שמידט, מנכ"ל גוגל. "עלות המעבר ממנוע אחד למשנהו היא אפסית. כל עוד עלויות המעבר כל כך נמוכות, אנחנו עובדים מתוך פחד. כל יום אני תוהה אם כמה אנשים חכמים באוניברסיטת ברקלי מתכננים אלגוריתם חדש".

אך אם גוגל אכן מתכוון לצאת להנפקה ציבורית גדולה, מעמדם של שני המייסדים ייחלש, ושאר בעלי המניות ירצו לראות כסף. כשיש לך ביד את מנוע החיפוש החזק בעולם, הפיתוי לעשות עליו מליונים – עצום. אז יהפוך גוגל למנוע חיפוש הרבה פחות פילנטרופי, שישרת בעיקר גופים עסקיים, והרבה פחות את הציבור הרחב. השליטה של האח הגדול על זרימת המידע באינטרנט עשויה להיות קריטית.

מונופול הוא לא רק מכשיר המדכא כל תחרות חופשית, אלא גם בעיה אמיתית במדינה כמו ארה"ב של אחרי האחד-עשר בספטמבר. אם טרוריסט מתוחכם יפגע בחוות השרתים הענקית של גוגל (כעשרת אלפים שרתים!), הוא עשוי להנחית מכה קשה על אלפי חברות נוספות המתבססות על פעילות המנוע. כיום מאוחסנים על שרתיו למעלה משלושה מיליארד דפי-רשת. המאגר המפלצתי הזה עלול להתרסק בדיוק כמו מגדלי התאומים. כל מי שפיתח בגוגל תלות כלכלית חזקה, עלול למצוא עצמו ברשימת המובטלים החדשה.

 
כל הזכויות שמורות 1999-2010 © נטוויז'ן בע"מ
קיבלת את ההודעה הזו כלקוח רשום לעיתון האלקטרוני "חיים ברשת". לפרטים נוספים שלח אי-מייל לכתובת service@netvision.net.il