גיליון 431 @ 04.12.2006
כך תהיה כוכב גוגל
מנוע החיפוש הגדול בעולם אוהב שעובדים כמו שהוא רוצה; יש לכם אתר או בלוג? הנה העצות הרשמיות שיהפכו אתכם למפורסמים
17:00 07/08/2003


אם יש לכם אתר (או בלוג) ואתם לא מופיעים בגוגל – אתם כמעט לא קיימים. מנוע החיפוש החזק בהיסטוריה סורק מיליארדי דפי-רשת מדי שבוע, מכווין שיעור ניכר (למעלה מחמישים אחוז) מן התנועה ברחבי האינטרנט, וקובע למעשה מי יגיע לאיפה. לכן, אין שום טעם להילחם ולהיאבק בו. כדאי להיות ילד טוב, ולהתאים את עצמנו למציאות החדשה שבה גוגל הוא המלך, אפילו בישראל.

כדאי גם לזכור שלמרות התקדמות הטכנולוגיה, ה"עכבישים" ששולחים מנועי החיפוש כדי לסרוק אתרים הם בסך הכל תוכנות די פרימיטיביות. יש להם מגבלות רבות: הם מתקשים להתמודד עם גרפיקה מתוחכמת, פלאש, דפים דינמיים, מאגרים גדולים ואפילו Frames (מסגרות) מקשים עליהם את העבודה.

גוגל פרסם לאחרונה שלל כללים ותקנות לדירוג מוצלח בתוצאות החיפוש שלו. מכיוון שברור לנו שלא קראתם אותם אף פעם, אנחנו עושים עבורכם את העבודה השחורה, מתרגמים את העיקר ומוסיפים כמה הארות והערות משלנו.

עיצוב ותוכן
ראשית, כדאי תמיד ליצור אתר מועיל, עשיר בתוכן, וכתוב בצורה מדויקת וברורה. כל דף אמור לתאר, בעזרת קוד ה-html וגם בטקסט עצמו, את התוכן עצמו כהלכה. מילות המפתח המתארות כל עמוד צריכות להיות מדויקות ואמיתיות. אם גוגל מבחין שאין שום קשר בין מה שכתוב בדף ובין מילות המפתח שלו – הוא עשוי להפסיק לסרוק את האתר ולעבור הלאה. זה נכון בעיקר לגבי התגים Title וגם Alt בקוד.

גוגל אוהב אתרים טקסטואליים ברורים, עם מבנה סדור והיררכי. קשה לו להסתדר עם לינקים שאינם מורכבים מטקסט, כי הוא לא יכול להבין מה כתוב בקבצי גרפיקה. בכלל, כדאי להימנע ככל האפשר משימוש מוגזם בקבצי גרפיקה – אם הקבצים הללו מכילים טקסט גרפי, הרי שגוגל יהיה "עיוור" לטקסט הזה ולא יוכל להתייחס אליו בשום צורה שהיא. בנוסף, כל עמוד צריך לקבל לפחות קישור סטטי אחד, להבדיל מקישורים המיוצרים על ידי מנגנון דינמי.

גוגל נוהג להתייחס ברצינות רבה יותר לדפים שבהם הטקסט כתוב ברמה לשונית גבוהה – בלי שגיאות כתיב, בלי סימני קריאה, בלי פסקאות ארוכות מדי, עם סימני פיסוק במקומות הנכונים וכו'. ככל שהטקסט מגובה במספר גדול יותר של קישורים חיצוניים למקורות אמינים, כך הטקסט עצמו יזכה לדירוג מוצלח יותר. המנוע יודע לזהות משפטים מודגשים (Bold) או בעלי הטייה וקו תחתון (Underline, Italic) ומעריך במיוחד הדגשות מדויקות המציינות משפטים חשובים, מילות מפתח קריטיות, תקצירים ותמציות. גוגל מזהה גדלים שונים של גופנים, ומנסה למצוא קשר בין גודל הגופן (למשל, בכותרת) ובין חשיבותו. כמו כן, ה"עכביש" של גוגל בודק בעיקר את החלק העליון של הדף, ומצפה למצוא בו את גרעין הטקסט.

כדי להבין את מבנה האתר, גוגל מחבב "מפות אתרים" (Site Map) המאפשרות לו להגיע לכל החלקים החשובים ביותר באתר. אם המפה מורכבת מלמעלה ממאה קישורים, עדיף לחלק אותה לדפים נפרדים. ואם כבר מדברים על מאה קישורים – רצוי שלא לכלול יותר מדי קישורים בכל דף, בכל מקרה.

אנשי גוגל ממליצים לכל בעל אתר לבחון את עצמו בעזרת דפדפן Lynx הפשוט. פונקציות מתוחכמות כמו ג'אווה-סקריפט, קוקיז, קבצי "Session ID", מסגרות, HTML דינמי (DHTML) או פלאש עלולים לפגוע בפעילות ה'עכביש' הסורק של גוגל.

"טקסט חבוי", דהיינו טקסט בלתי-נראה המופיע בעמודים מסוימים בצבעים שקופים (לבן או שחור, למשל, תלוי בצבע הדף), גם הוא לא אהוב במיוחד על גוגל. אם ה"עכביש" של גוגל יבחין בטקסט חבוי, הוא עשוי לפגוע בדירוג הכללי של האתר.

תאריך העדכון האחרון של הקוד מסייע לגוגל לסרוק את האתר ביעילות רבה יותר, בלי להעמיס על השרת ובלי לזלול רוחב-פס יקר. יש לבדוק שהשרת שלכם תומך בעניין הזה (If-Modified-Since HTTP Header).

רצוי מאוד להכיר את הקובץ robots.txt, שהוא סוג של רמזור עבור מנועי חיפוש. הקובץ הזה אומר ל'עכביש' אם מותר לו לסרוק את האתר, או רק חלק ממנו, או בכלל לא. אם יש לכם תוכן חשאי ו/או פרטי, רצוי ללמוד את הנושא בעזרת הקובץ הנ"ל והתשובות לשאלות הנפוצות.

כמו כן, לא תמיד כדאי לחכות שגוגל ימצא את האתר שלכם לבד, ללא עזרה. לכן צריך להתאמץ, ללכת לעמוד הוספת הכתובת ולהקליד אותה פנימה. התהליך עלול לארוך בין שישה לשמונה שבועות.

לא רבים יודעים שגוגל מתייחס ברצינות רבה (אולי רבה מדי) למדריך האתרים של יאהו, ולכן כדאי להשקיע מאמצים גם שם, ולהופיע בו. שלא במפתיע, גוגל מסתמך לא מעט על הרישום במדריך האתרים הפתוח (Open Directory) ולכן כדאי להופיע גם שם, מומלץ עוד קודם.

איכות התכנים
את התוכן באתר שלכם צריך לכתוב עבור המשתמשים, לא עבור מנועי החיפוש. לכן מומלץ לא להשתמש בטקטיקות כמו Cloaking, דהיינו לא לבנות גרסאות שונות לאותו דף. הטקטיקה הזאת נהוגה בעיקר בארה"ב, אבל מתחילה לחלחל לאט-לאט גם לישראל. יש כמה מומחי אופטימיזציה של מנועי חיפוש בישראל שיסבירו לכם במה מדובר. גוגל שונא את זה – אל תשאלו אותנו למה.

מאוד לא כדאי להסתבך עם גוגל בניצול-לרעה של אלגוריתם ה-PageRank, המסתמך בין השאר גם על כמות הקישורים שלה זוכה כל אתר מאתרים אחרים. לכן לא כדאי להשתתף ב"חוות קישורים" (Link Farms) מלאכותיות, ולא לקשר לאתרים בעלי מהימנות מפוקפקת. גוגל סולד מאתרים שמקשרים לאתרים בעלי אופי "אנטי-משהו", אתרים פורנוגרפיים, אתרי קזינו ואתרים של נוכלים מקוונים. סיפורים כאלה כבר נגמרו בבית משפט, וגוגל ניצח שם.

גוגל מתעב תוכנות אוטומטיות להוספה המונית של אתרים למנועי חיפוש. כל שימוש בשירות המציע "הוספה מהירה לכל המנועים בבת-אחת" עשוי להסתיים בהחרמת האתר הנידון. אנשי גוגל יודעים שתוכנות כאלו מעמיסות מאוד על שרתיהם, ולכן מתייחסים לטקטיקה הזו בחומרה רבה.

ולסיום – המלשינון של גוגל מציע לכל שטינקרי העולם להתלונן איש על רעהו. נתקלתם באתר ישראלי רע-לב? הוצפתם בדואר-זבל לאתרי שיווק מפוקפקים? חטפתם חררה מאתר שהעתיק תכנים ממקומות אחרים ללא רשות? הגיע הזמן לסגור איתם חשבון.

 
כל הזכויות שמורות 1999-2010 © נטוויז'ן בע"מ
קיבלת את ההודעה הזו כלקוח רשום לעיתון האלקטרוני "חיים ברשת". לפרטים נוספים שלח אי-מייל לכתובת service@netvision.net.il