גיליון 431 @ 04.12.2006
מה הם מחפשים, הישראלים האלה?
הישראלי, כפי שהוא משתקף ממנוע החיפוש של נענע, הוא חובב טלוויזיה, סלולרי, דילים וסקס. בואו ללמוד כמה דברים שלא ידעתם על עצמכם
11:27 28/08/2003


מנוע החיפוש של פורטל נענע מעבד למעלה ממיליון חיפושים בשבוע. מערכת הסטטיסטיקות שלנו מאפשרת להפיק כמה תובנות על דמותו של הגולש הישראלי, תשוקותיו ורצונותיו, באמצעות מדידת השאילתות והתוצאות שהוא מקבל. אז מה מחפש הגולש העברי באמצע אוגוסט 2003? להלן הממצאים.

ראשית, יש לציין כי רק "המורדים" מצליחים להביס את המילה "סקס", שבסופו של דבר מככבת תמיד ברוב החיפושים. הישראלי הצעיר חובב טלנובלות ושדיים, ולמעשה נשלט על ידי דחפיו הבסיסיים ביותר – צפייה בנשים יפות ובגברים יפים, רצוי עירומים או לפחות עירומים למחצה. זה לא משנה איפה – על מסך הטלוויזיה או צג המחשב.

עונת הקיץ הפכה את אתר משרד החינוך לפופולרי במיוחד –- התלמידים לא מפסיקים לבדוק את תוצאות מבחני הבגרות. מתחתיו מככבים מותגי היסוד של האינטרנט הישראלי בסדר (היורד) המדויק הזה: חפוז, משחק החיים, פינת אור, פרה פרה, וואלה, עולם הסקס של ענת, קטנטנות, פלאפון, תפוז, קופידון, גוגל, הופ, icq, סלקום, ברבי (מועדון הרוק או הבובה? לא ברור), שידורי קשת, לילה, הדקה התשעים, הכספת, אגד, רכבת ישראל, יוגי הו, סאבלימינל, דפי זהב, 144, אהבה מעבר לפינה, פוקס קידס, מכבי חיפה, חבר'ה, בנק הפועלים, לא נפסיק לשיר, בריטני ספירס, בזק, goop, דיסני, מכבי תל אביב, קחי אותי שרון, ידיעות אחרונות, אורנג' וקאזה.

המותגים הנ"ל הם השמות המסחריים הבולטים ברשימת מאה הגדולים של האינטרנט הציוני. איך, למשל, אפשר להסביר את הפער העצום בין הבנקים הגדולים? הפועלים יושב לו לבטח במקום 62, בעוד לאומי מסתפק במקום 113 ודיסקונט רחוק במקום 253. הקיצוץ בקצבאות הילדים הקפיץ את אתר ביטוח לאומי למקום 164. משרדי הממשלה הפופולריים ביותר הם החינוך (7), הפנים (181), הרישוי (425) והתחבורה (705).

מתחת למאה הגדולים, מפתיע לראות את ההתגוששות בין מותגים בינלאומיים עשירים, שהשקיעו מיליונים בפרסום ושיווק, ובין יוזמות עצמאיות ומחתרתיות, שמצליחות לעיתים לנצח.

כך, למשל, מביס אתר הנודיזם הצילומי "עדשת עירום" את הארי פוטר הגיבור. מערכת הפורומים החופשית "הייד פארק" לוקחת בהליכה את "מעריב". מרכז המיסטיקה "בית הרוחות" לוקח את הגולשים למקומות רוחניים גבוהים יותר מ"ארקיע". יותר אנשים מחפשים אצלנו את להקת "היהודים" מאשר את אביב גפן, ויש יותר ביקוש לאתר הליריקס "שירונט" מאשר לענק המכירות הפומביות "אולסייל". מפתיע לראות את המותג "msn" במיקום נמוך יחסית, 225 בלבד. תוכנת שיתוף הקבצים הממזרית "eMule" פופולרית בדיוק כמו החיפוש על "מיקרוסופט".

החיפוש ברשת הוא מדד טרנדים מצוין לעלייה וירידה של כוכבי בידור ארעיים, כאלו שנמדדים בעיקר בזכות הופעות בטלוויזיה. "עופר שכטר" הוא דוגמה לכוכב עולה, בעוד "כריסטינה אגילרה" נהנתה מימים טובים יותר. "קוקה קולה" נהנתה מעלייה בזכות קמפיין כפר הרוק שלה, ועכשיו היא יורדת לאיטה. "מי רוצה להיות מיליונר" עולה, "אייל גולן" יורד (262) באופן הדרגתי. "סנדי בר" (921) ו"ריטה (997) בשפל זמני. "בר רפאלי" ו"יהודה לוי" הם חיפושים נחשקים אמנם פחות מ"מירי בוהדנה", אבל יותר מ"יעל בר זוהר". "נינט טייב", כוכב נולד, נלחמת ראש בראש עם "יעל שרוני" – בלי שאף אחד למעשה יידע על כך, במקומות 377-378.

עצוב לראות מותגים שאין להם נוכחות אינטרנט: "סופרלנד" נמצא במקום 318 ברשימת החיפושים הפופולריים, אבל אין לו אתר. גם "סופר פארם" לא קיים ברשת. כוכב הראפ הלוהט "סאבלימינל" לא מחזיק אתר רשמי [הערת העורך: בתזמון מצויין, הושק אמש (ד') האתר הרשמי]. ערוץ "ויוה", שם חזק בחיפושים, לא מנהל אתר מסודר. ל"הוצאה לפועל" אין שום אתר. חברת "הד ארצי" לא מציעה כתובת הולמת לאמנים המוחתמים אצלה. סדרת הסרטים המצליחה "אסקימו לימון" (194) טרם זכתה לאתר מינימילי. "גיא אריאלי", בחור מבוקש, לא מספק את הביקוש המקוון.


"אוניברסיטת חיפה" (405) זוכה ליותר חיפושים מ"אוניברסיטת תל אביב" (414), והרבה יותר מ"אוניברסיטת בר אילן" (594), "האוניברסיטה הפתוחה" (863), "טכניון" (882), "אוניברסיטת בן גוריון" (885), "מכללת נתניה" (896) או "מכללת עמק יזרעאל" (983).

החברה הישראלית, החילונית ברובה, מתעניינת יותר ב"נטליה אוריירו" (384) מאשר ב"קבלה" (385). "תמונות עירום" יותר אטרקטיביות מהתכנים החינוכיים של עמותת "סנונית" (401). יש יותר חיפושים על "דואר אלקטרוני" מאשר על "שואה" (987). האם מישהו יופתע אם נספר לו שמספר החיפושים על "חרדים" מקביל למספר החיפושים אחרי "ציצי"? עם ישראל חי, גולש, מחפש ריגושים, וכנראה גם מוצא אותם איכשהו.

 
כל הזכויות שמורות 1999-2010 © נטוויז'ן בע"מ
קיבלת את ההודעה הזו כלקוח רשום לעיתון האלקטרוני "חיים ברשת". לפרטים נוספים שלח אי-מייל לכתובת service@netvision.net.il